Mindenkinek ajánlom ezt a cikket! Jó olvasást!
Engedjük a gyerekeinket élni
A gyerekekkel való jó időtöltést nem kell napokhoz kötni – fejti ki véleményét Vekerdy Tamás pszichológus, akit a gyermek–szülő kapcsolat különféle stratégiáiról kérdeztünk.
– Milyen a boldog gyermek?
– A boldog szót nem szeretem, inkább a derűs, jókedvű kifejezéseket
használnám. Az a gyerek érzi jól magát a bőrében, akit elfogadnak
olyannak, amilyen ő valójában. A nevelésnek két nagy lehetősége van:
legyél, aki vagy, és én ebben támogatni foglak; vagy legyél, akivé én
akarlak tenni. Kérdezhetnénk, hogy de hát a gyerek valamilyen? Igen. Nem
véletlen, hogy az ujjlenyomatunk is különböző, a DNS-ünkről nem is
beszélve. Az a valami is különbözik, ami ezt megszabja: a hívő szerint a
halhatatlan lelkünk, a nem hívő szerint az a kód, amit a természettől
kapunk. A gyerek életkoronként is változik. A kisgyereknek a
legfontosabb tevékenység a szabad és nem a fejlesztő játék. Mindennap
kellene mesélni neki, hogy ne a tévéből tanulja a beszédet. Emellett
napi négy-öt óra futkározásra, üvöltözésre lenne szüksége még akkor is,
amikor iskolába kerül. Egy göttingeni felmérés szerint a gyerekeink
katasztrofálisan keveset mozognak, nem másznak fára, nem billegnek
pallón, nem ugrálnak patak felett, ezért bizonyos agyi pályák sorvadtan
alakulnak ki. Rengeteg a beszédhibás, mert a beszéd is a mozgásból
fejlődik. Azt a kérdést kell feltenni, hogy vajon a gyermekeink olyan
körülmények között élnek-e, ami az életkorukhoz szabott. Vajon
hagyjuk-e kamasz gyermekeinket ábrándozni, merengeni, heverészni. Mert a
kamasz fiziológiás lustaságban szenved. Ezt régen ösztönösen tudták, ma
már tudományosan is bebizonyították, mégis olyan az iskolarendszer, ami
azt mondja: hozd a maximumot, ezen múlik a továbbtanulásod.
– Megismerhetik a szülők a gyermekeiket teljes mértékben?
– Igen, ha megengedik maguknak. De sokan nem teszik, mert létezik egy
korlátolt elképzelésük arról, hogy milyen legyen a gyerekük. Van a
világban egy megállíthatatlan trend, a topmenedzserképzést már az
óvodában elkezdik. A zöld óvodában van angoloktatás, a pirosban német, a
zöldben jövőre japán is indul. Lényeges kérdés, hogy van-e számítógépes
szoba, járnak-e be edzők, hogy kikapkodják a délelőtti szabad játékból a
gyereket, és lovaglásra, úszásra, karatéra vigyék, azaz neurotizálják. A
szorongó szülők azt gondolják, hogy a legjobbat akarják a gyereknek,
holott régóta tudjuk, a zseniális topmenedzser nem abból lesz, aki már
az óvodában is ezt tanulta, hanem abból, aki teljes értékű óvodás
lehetett, teljes érzelmi biztonsággal, aztán lehetett teljes értékű
kamasz, akit szabadon engedtek végre. Először ölelték testi-lelki
értelemben, aztán végre tudták hajtani a második mozdulatot, az
elengedést. Ezt is elfelejtettük, egy kutatás szerint a kamaszkor nem
konfliktusos kor, ha a gyereket szabadon engedjük. „Kisfiam, amíg az én
kenyeremet eszed, itthon vagy fél 9-re!” Miért lenne otthon? Pontosan
tudjuk, hogy az időérzék megváltozik kamaszkorban és kezd eltolódni.
Egyre később tud a gyerek elaludni, nem azért, mert rossz. Mikor ez
kiderült, egyes amerikai államokban úgy döntöttek, hogy a kamaszoknak
fél 10-kor fog kezdődni az iskola. Nálunk azt sem tudják az illetékesek,
hogy ez történik a kamasszal. Nulladik óra van, mert nem fér be az
órarendbe a sok baromság, amit a fejükre akarnak zúdítani.
–
Sok szülő megijed attól, hogy a gyermeke megváltozik kamaszkorban, úgy
érzi, nem is ismeri már igazán. Ezért elkezdi mindentől félteni, például
a drogtól.
– A kamaszkor a második születés kora. Az aranyos,
kedves szőke kislányom, aki a háromnapos erdei iskolában mindent felírt,
hogy elmesélje nekem, most nem mond el semmit, a haja barna lesz,
bezárkózik. Szinte úgy érzem, hogy utál engem. Német Waldorf-tanárok
erre azt mondták, hogy a kamaszra ki kéne írni: „átépítés miatt
átmenetileg zárva”. A faggatott kamasz hazudik, ez a leválás része. Az
tud jól leválni, akinek megadták az érzelmi biztonságot. A szülőnek
pedig ki kell bírni, az egész nem tart soká. 3–8 év, aztán a gyerek
visszatér hozzánk, és újra kedves lesz. Amit tehetünk a kamaszért, hogy
elviseljük a jelenlétét. Aki pedig jól ült a családja által nyújtott
érzelmi biztonságban, az nem lesz függő. Az lesz függő, aki óriási
érzelmi nélkülözéssel érkezik a kamaszkorba, és ezt próbálja pótolni.
Magyarországon őrült hisztéria van a drog körül, amit a politikai pártok
még tovább szítanak, miközben itthon az alkohol a legveszélyesebb drog.
A kamaszkor a végletességek kora, és amíg a gyerek váltogat a végletek
között, nincs baj. Az a normális kamaszkor, amikor úgy tűnik, mintha nem
lenne normális. A baj akkor van, ha megmerevedik az egyik végletben.
– Akkor a biztonságot nyújtó jelenléten kívül nem is lehet mást csinálni?
– Mint a jó tréner, aki elkapja a tornászt, amikor zuhan. De nem fogja
végig a nyújtón. A kamaszt csak kamaszkora előtt lehet „nevelni”, de
akkor is inkább az őszinte együttélés a fontos.
– Most egy
olyan generáció neveli a gyermekeit, amelyik még sokkal inkább szabadon
volt eresztve. Ők voltak a „kulcsos gyerekek”. Mégis egyre több olyan
szülő van, aki a gyermeke minden percét betáblázza, hozza-viszi az
iskolából, különórákra járatja. Az USA-ban ezeket a szülőket
„helikopterszülőknek” nevezik. Milyenek lesznek ezek a túlféltett
gyerekek felnőttkorukban?
– Nem kell négy különóra! Az idegen
nyelv fontos, a mozgás már kicsit más kérdés. Nincs ma Magyarországon
játékos, szórakoztató sport, az egyesületek pedig eredményre mennek, ez a
gyerek számára nagyon rossz. Kamaszkorig ilyenben nem szabadna részt
venni. Nagyon sok olyan gyereket kezelünk, aki 11-12 éves korára
pszichológushoz kerül, mert ő csak második vagy harmadik, pedig
ugyanannyit edz, mint az első. Ezt nehéz kibírni, a versenysport pokol. A
zeneoktatás sem szabad, kötelező hozzá a szolfézs, amit a gyerekek
utálnak. Azt kell átlátni a szülőnek, hogy mi az az egy-két különóra,
ami megéri. Közben az egész életet kicsit le kéne lassítani, mert ez a
gyerekek számára életmentő lenne. Az is katasztrófa, hogy egy 12 éves
gyerek még nem tud egyedül közlekedni, harmadikos koruktól már nyugodtan
járhatnak egyedül iskolába.
– Létezik olyan, hogy jó szülői stratégia?
– Próbáld élvezni a gyerekedet, ez a legfontosabb. A gyerek
iszonyatosan fárasztó, kiszívja a vérünket, lerágja a húsunkat, ezért
meg kell tőle szabadulni néha. Régen ez nem volt probléma, óriási
családok éltek együtt, és mindig volt kire bízni a gyereket. Manapság
egy izolált anya próbál két-három gyereket nevelni, ami pokoli fárasztó.
Élni kell néha, hogy utána egy jól szívható-rágható anyát kapjanak
vissza. Nem számít, hogy mindig rend legyen, jól álljon a függöny, és
minden ki legyen vasalva. Nem kell vasalni, hordjanak a férfiak olyan
inget, ami nem gyűrődik. Ha mindennek próbálunk megfelelni, abba
beledöglünk, és a gyerekeinkkel is ingerültek leszünk. Próbáljunk
felelőtlen szülők lenni, akik élvezik az életet és a gyerekkel való
marháskodást, és akkor jó lesz mindenkinek.
(forrás: Vasárnapi Hírek)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése